לעקוב אחר הפרימיום

יום שבת, 12 בינואר 2013

נבדק ונמצא פרימיום - שינויי מזג האויר


איך נדע שזה הוא ?

פתיחה
השנה התחילה בתרועה אין ספק, אז אחרי ששבוע שעבר עוד התרפקנו על השנה שעברה, השבוע הזה לא נותן לנו רגע אחד משעמם. בהמשך השבוע תהיה פה גם סקירה של לפחות שני אלבומים חדשים. אבל הפעם בנבדק ונמצא פרימיום..בעיקר סינגלים חדשים..אבל לא רק..

Changes One Bowie
"אובי וון קנובי" הוא המשפט שאני הכי אוהב להגיד לילדים שלי בזמן האחרון. זה מאד חינוכי. הם מבינים אותי. אני מבין אותם. בשביל זה יש לך ילדים - שיהיו בצלמך ובדמותך ויבינו את כל השטויות שלך ואת השפה המיוחדת לך ולהם. Changes One Bowie הוא החלק הראשון של אלבום אוסף של דיוויד בואי שפעם היה לי. דיוויד בואי חגג השבוע יום הולדת 6(6)6 ולכבוד כך הוא הוציא גם סינגל חדש שהציף את הרשת ובעיקר את הלב. ניסיתי לחשוב למה בעצם דיוויד בואי לא רק מלא חשיבות עצמית, אלא גם כל העולם ממלא אותו בחשיבותו העצמית. אז התשובה נעוצה כנראה במילה "שינויים". דיוויד בואי היה הראשון להבין (הרבה לפני מדונה) שהדרך הטובה ביותר לנהל קריירה מוזיקלית ארוכת שנים היא באמצעות שינויים. ואם תשימו לב הקריירה שלו גם השתנתה כשהוא הפסיק להשתנות. וכשאני אומר להתשנות אני לא מתכוון רק לשינויים בתדמיות, אלא בעיקר בשינויים המוזיקלים. דיוויד בואי אחראי לשתיים ממהפכות הרוק (לא לבד היו איתו עוד אנשים, אבל הוא היה מהמובילים) והם: הגלאם והאמביינט. הגלאם-רוק לצד הפרוטו-פאנק היו האלטרנטיבה הטובה ביותר לרוק הפרוגרסיבי של הפינק פלוייד בתחילת שנות השיבעים (שגם הם דרך-אגב עברו שינוי מהפסיכדליה). והאמביינט שהוא יצר יחד עם בראיין אינו, על ברכי הקראוט רוק, היו מיסודות המוזיקה האלקטרונית והמודרנית של ימינו. הכישרון הגדול ביותר של דיוויד בואי היה לחבור למוזיקאים אחרים שיפרו אותו (כמו מיק ג'אגר שאומרים שהפרה אותו פיזית ממש), והאומץ לרכוב על אופנה/סגנון מוזיקלי רגע לפני שהיא מתפרצת ולנכס אותה לעצמו. עד כאן תיאור של הטכניקה. אבל המנועים הגדולים ביותר שלו, לדעתי, הם אישיותו השאפתנית והנקרסיסטית, לצד המון המון שירים טובים.
ההתחלה של בואי דרך-אגב היתה די צולעת. כפי שהוא מביע בעצמו במכתב שהוא מכתב בתחילת דרכו. הוא היה היפי ואפילו הקים בגיל 17 את "המועדון למניעת הטרדה של מגדלי שיער ארוך". ואף התראיין על כך לטלוויזיה. הבחור אהב פרובוקציות ותשומת לב, אבל המוזיקה בהחלט לא היתה משהוספייס אודיטי בגירסה היפית משהו - היה קריאת כיוון נכונה. אבל אז בא הגלאם, והשאר היסטוריה...
David Bowie - Where Are We Now?




הפסטיבל הגותי הראשון באוזןבר - 31.1.13
אחת ההשפעות העצומות שהיו לדיוויד בואי הוא על מה שנקרא היום דארק אייטיז. הסרט "רעב" שיצא באותה תקופה ביסס את מעמדו כערפד, ושירים כמו "בלה לגוסי איז דד" של להקת באוהאוס - שהסולן שלה מזכיר בקולו את דיוויד בואי - מיד שוייכו אליו (למרות שאין קשר). פיטר מרפי לא היה היחיד שהיה לו קול שהזכיר את בואי באותה התקופה, וזכור לי היטב ציור פרסקו (אם תרצו גרפיטי) של דיוויד בואי על מקדש קירות הפינגווין.
בסוף חודש ינואר מתקיים הפסטיבל הגותי הראשון באוזןבר. וכמה סימלי שלהקת Opioids של חברתי האהובה רוני-לי מופיעים שם וגם עושים קאבר לבואי, פה.

Michael Chapman - Stranger in the room
גם השיר הזה נשמע כמו בואי. לא קשור לכלום, חוץ מזה שהכרתי אותו השבוע ואהבתי מאד
Michael Chapman - Stranger in the room

Suede - Barriers - חדש !
עוד אחד שיש לו קול שמזכיר במשהו את בואי. לא בצד הבריטוני אלא הפלצטי שלו (ויש לו צד כזה). הוא סולן להקת סוויד ברט אנדרסון. ואין לי ספק שהלהקה הזו מושפעת גם היא מבואי. התדמית הבי-סקסואלית/ הומואית גם לא היתה מתאפשרת אילולא האנדרגוניות של בואי לפני .מממ...ארבעים שנה.. ? וואוו זה ממש מזמן. אז איך זה שש"ס עדין בקואלציה ? (חומר למחשבה). בכל מקרה עכשיו יש גם שיר חדש ומעולה לסוויד בנצחונות !
Suede - Barriers



רוצה לעלות אלי לשמוע תקליטים
בנות אף-פעם לא רצו לעלות עליי לשמוע תקליטים. הם רצו אותי את גופי ונישמתי. אבל הקונספט מובן. הבלוג סיפור כיסוי נותן כבוד לעטיפות התקליטים והאלבומים ואני אוהב לבקר בו מידי פעם.
השבוע נפתחה באוניברסיטת חיפה נפתחה תערוכה בשם " התקליט הישראלי - היסטוריה של עיצוב" אם אתם באזור אז קיפצו לחנות האוזןבר בחיפה. אומרים שזו החנות היחידה בארץ שיש בה ניחוח של חו"ל. חברים שלי עולים עליה לרגל במיוחד מחולון ומתל-אביב.

איך להוריד מוסיקה מהאינטרנט ולהישאר צדיקים  !
הורדתי לאחרונה את הפוסט "איך להוריד מוסיקה מהאינטרנט ולהישאר צדיקים". הוא כבר מיושן, ופחות רלוונטי עם כל השינויים שקרו בשנים האחרונות. אם אתם רוצים לשמוע במחשב באופן חוקי עברו ל-Spotify וקנו ב- iTunes. אם אתם רוצים לקנות אלבומים קנו במוסיקהנטו או כנסו לחנות המוסיקה הקרובה לביתכם (יש לי הרגשה שזה הולך לתפוס תנופה המדיום הזה). סטרימנג ישראלי אפשר לקנות במיוזיקס, ווליום, ן-וואלה מיוזיק (קראו עוד במאמר "סטרימינג זה כיף" בלוג של יאיר יונה). אבל אם במקרה קניתם בספקית הענק וברירת המחדל "אמאזון", CD אחרי שנת 1998, אז הם מפרגנים לכם אותו גם בענן הסאונדקלאוד שלהם. כלומר, בסטרימניג. העולם משתנה ..אין מה לומר [קישור].

Jim James - New Life
לכל חובבי האמריקאנה ומעריציי My morning Jacket. קחו חיים חדשים ! תחזירו לי אח"כ...
שיר חדש וצובט בלב של ג'ים ג'יימס סולן הלהקה.

D.R. Hooker
אורי דביר חזר טיול גדול במזרח להפגיז את הבלוג שלו בפוסטים. איזה יופי של בלוג ! אהבתי במיוחד את הפוסט על D.R. Hooker. וגם על להקת The Frost . הנה שיר לדוגמא שאהבתי (ויש עוד)
D.R. Hooker - The Sea

Adam Ant - Cool Zombie
אם אתם תוהים מי נתן השראה לג'וני דפ ? אז אולי כאן תמצאו חלק מהתשובה. אדם אנט עשה לנו גלאם באמצע שנות השמונים באוירה פיראטית המשלבת את דמותו של "זורו" יחד עם...קפטן הוק ? לא יודע. עכשיו יש לו סינגל חדש. אני חבבתי.
Adam Ant - Cool Zombie

עוד חוזר הניגון - פינת השיר העברי הנשכח
אז החלטתי לייסד פינה. אני מאד אוהב מוזיקה עברית. יש לי בעיה עם המוזיקה הישראלית בימינו. כל הכבוד לאסף אבידן. באמת, אני מפרגן אבל לא אוהב. אין לי בעיה עם זה שיש מוזיקה ישראלית באנגלית ושגם יצליחו, אבל אני מעדיף רוצה גם יצירה ישראלית עברית. השבוע חגגנו גם 140 שנה להולדת ישו..סליחה להולדת חיים נחמן ביאליק. כשהייתי בתיכון שמעתי במו אוזני את סבתא של חבר שלי מספרת איך הוא התהולל עם נשים אי-אז בתל-אביב הקטנה (שלא תחשבו שדיוויד בואי המציא את זה). בתיכון לא סבלתי את המקצוע ספרות, בעיקר בגלל הפרעת קשב וחוסר יכולת לקרוא יותר מידי טקסט. מה  שאילץ אותי אחרי הצבא לשפר את הבגרות בנושא הזה. קיבלתי בסופו של דבר ציון גבוה אחרי שלמדתי איזה 20 שירים בע"פ. אבל זה לא העיקר : קראתי את החטא ועונשו ונהנתי נורא.. היתה לי מורה מצויינת ואני לעולם לא אשכח לה את "לשון המראות" שבפואמת הבריכה. לפעמים אתה צריך את המורה הנכון, לפעמים זה הרצון שלך...בכל מקרה אי-אפשר להבין את ביאליק בלי מישהו שממש בקיא בו. לקרוא את השירים שלו כפשוטם זה יפה, אבל מעט הסברים יוצרים עומק עצום.
אבל מאז ביאליק היתה פה עוד המון יצירה ישראלית גדולה. ובגלל זה הפינה הזו. רציתי להתחיל עם שיר אחר, אבל אז שרון רז גילה לי שבתאריך 17.1 תתקיים בצימר הופעה של "אפור גשום". קאמבק של מיכל ספיר והלהקה שלה ? כנראה. אינדי ישראלי שנשמע כאילו רק עכשיו נוצר:
אפור גשום - תנשמת

Pere Ubu - 414 Seconds
ולסיום, כן אני יודע לניק קייב יש שיר חדש. אוהב אותו אבל בואו קצת נרחיב אופקים. על Per Ubu שמעתם ? אם לא אז הגיע הזמן. הנה שיר חדש. לא פחות קודר מקייב שאתם מכירים.
Pere Ubu - 414 Seconds

גם בשלג אל תשכחו את הסיסמה
החיים יפים והמוסיקה פרימיום

אין תגובות:


פוסטים אחרונים וממש שווים !