לעקוב אחר הפרימיום

יום ראשון, 23 באוקטובר 2011

סול לשיא - ויהי דיסקו


הדיסקו כתופעה המרכזית של סוף שנות השיבעים, חולל את מהפכת הריקודים שנמשכת עד ימינו. לפני זה לא יכולנו לרקוד אלא ריקודים סלוניים או ריקודיי רוק-אנ-רול . שזה בדיעבד ריקודי סלונים מהירים. כידוע, הדיסקו צמח בשנות השיבעים, ומבין כל הסגנונות שתפתחו באותו עשור: הPאנק (סקס פיסטולס), הרוק הפרוגרסיבי (פינק פלוייד), הרוק הכבד (לד זפלין) - הדיסקו (אין סוף שמות) הכי מושמץ.
שימו לב שלאורך העשורים התקיימו שתי היסטוריות מקבילות של מוסיקת פופ/רוק. בשנות השישים היה פופ קופצני טיפשי, הדוגמא הרעה שלו זה המונקיס, הדוגמא הטובה שלו היא התקליטים הראשונים של הביטלס, ובמקביל היו הדלתות, ג'ימי הנדריקס, בוב דילן. כאמור בשנות השבעים היה הדיסקו "הקליל" וכל השאר. בשנות השמונים היתה מוסיקה שעשתה לי בחילה לדוגמא של בננה רמה, ומקביל הגל החדש, הקיור, הסמיתס .בשנות התישעים היו נירוונה, הפיקסס, סטון רוזס, הגראנג' והדאנס, ובמקביל עוד מוסיקה שעושה בחילה. הבחילה, דרך אגב, עוברת לפעמים. ויש מקרים שזה פשוט ענין של סנוביזם או אפילו של טעמים שמשתנים. אני לדוגמא היום מאד אוהב את הבי-גיז ואת להקת אבבא, ובזמן אמת הם עשו לי בחילה. פשוט הייתי ילד שלא אהב מתוק, אהבתי מלוח.
ונחזור לדיסקו. הדיסקו מושמץ כיוון שהוא פונה למכנה הנמוך, הוא לא אנטלקטואלי ולא אינטליגנטי ולכן גם לא נחשב מהפכני, ולא בצדק. בכל הזדמנות שאנשים רוצים לחגוג את החיים מה הם עושים? במסיבות, בקרחנות, אנשים חוגגים עם מוזיקה ורוקדים. אפילו בבית הכנסת בכל בתי התפילה בעולם שרים מזמורים, ובשמחת תורה רוקדים. דוד המלך, המשיח!!! כתב את ספר תהילים, ומה יש שם אם לא שירה ופואטיקה. וכיוון שמדובר בנגן כינור אני בטוח שהיו מנגינות ולחלק מהמזמורים המנגינות היו יותר מוצלחות מהמילים. ואתם חושבים שלא היו תופים ומחולות , אני מזכיר בהזדמנות זאת את שירת דבורה ואת תוף מרים. ובטח שהיו רוקדים אותם. וכינורות (דוד המלך) ותופים אפריקאים (תוף מרים בסיני) זה דיסקו!!!
בתחילת ימי הבלוג הזה עשיתי מחקר קטן של הנושא ואפילו היה מיקסטייפ נחמד שנעלם בתהום האינטרנט. אם אין לכם ראש פתוח תוותרו מראש על התענוג, אבל אם יש אז נסו להאזין. משהו שהתפתח מהבלוז לסול והפך למה שהוא.
צריך וכדאי להבדיל בין הטראש דיסקו של להקות כמו אוטוואן לבין בוני אם שהוציאו באמצע שנות השבעים אלבום בכורה שעשה מהפכה מוזיקלית ממש. נסו והיווכחו:

Boney M. - Take the Heat off Me


כך נשמעת התחלה קלאסית של שיר דיסקו
Jackie Moore - This Time Baby


זה נשמע ממש סול שמתאים לילדי שמש ופרחים מאשר למאורות דיסקו
O'Jays - I Love Music


היו גם להקות גדולות עם המון כישרון ושהיה להם הרבה יותר מלהיט אחד. אני מכיר אחד שזה השיר הכי אהוב עליו בעולם. אפשר להבין לבד שהוא אדם אופטימי
Earth, Wind & Fire - September


היו רגעים בהיסטוריה של המוסיקה שהכל היה לדיסקו
ELO - Last Train To London


עוד דיסקו איכותי
Evelyn 'Champagne' King - Shame



לשיר המהפכני הזה משנת 1975, אחראים דונה סאמר הזמרת האמריקאית וג'ורג'יו מורדר המפיק האיטלקי. באותה תקופה שההתה סאמר בגרמניה, ולא היתה מוכרת כלל בארצה, עד שהפכה למלכת מועדוני הדיסקו עם השיר האורגזמתי הזה, שהיה גם שיר הדאנס הראשון שזכה לגירסה ארוכה (לא חייבים להקשיב עד הסוף).
Donna Summer - Love To Love You Baby original long version


המשך שיתוף הפעולה בין סאמר לג'וג'יו מורדר הניב בשנת 1977 מהפכה מוסיקלית נוספת שעליה אמר בראיין אינו לדיוויד בואי: "שמעתי את צליל העתיד". ההכנסה של הצליל האלקטרוני לדיסקו עשתה שינוי גם למוסיקה האלקטרונית וגם לדאנס. הניכור עוד לא כאן, אבל הוא בדרך
Donna Summer - I feel love


יש הבדל ענק בין הדיסקו הפופי שנשק לשלאגר ושיצא מגרמניה ובן דודו הזול והסמי אפרקני שיצא מצרפת. ובין דיסקו עמוק ומרגש שיצא מאמריקה. כאן דוגמא צרפתית וסקסית :
Baccara - Yes Sir I Can Boogie


ומה רע בסתם פאן טהור
Patrick Hernandez - born to be alive


וזה יצא בריבייבל שהיה לדיסקו בסוף העשור הקודם. הפתיחה תזכיר לכם את השיר השני בפוסט הזה.
Hercules & Love Affair - Blind (Frankie Knuckles Remix)


הערת סיום: גם אם אתם לא שותים כל יום תה, אפשר בכל זאת לנסות פעם אחת, מקסימום תתמכרו.

אין תגובות:


פוסטים אחרונים וממש שווים !