לעקוב אחר הפרימיום

יום שני, 4 באוקטובר 2010

אני רק שאלה: אז מה זה אינדי ?




ברוך השם יש קוראים קבועים לרדיו פרימיום להמונים (3 במספר..סתם יש הרבה יותר), אחד מהם שמו יובל לוי, אשר כתב שאלה המתאימה במיוחד לקראת פסטיבל האינדינגב הקרב ובא (הכל מפורסם בהסכמתו) :
"בחודשים האחרונים אני מנסה לעשות את צעדיי הראשונים בתעשיית המוסיקה. לא כיוצר, אלא באספקט העסקי של העולם, משום כך, אני שומע להקות והרכבים רבים, הולך להופעות של אמנים מוכרים יותר או פחות, ומנסה למצוא את זה שאהיה מוכן להשקיע בו את זמני הפנוי, ללא שום הבטחה להחזר, מלבד האמונה בכשרונו. אני אתן קצת רקע מוסיקלי על עצמי: גדלתי על הברכיים הקרות של המטאל, משם המשכתי אחורה, לשנות השישים, השבעים, ולכל אומן שעד היום כבר גידל שיער ארוך ולבן, ביליתי כמה שנים בז'אנרים האלקטרוניים השונים, ובשנים האחרונות חזרתי בשמחה אחורה. אל הרוק. קצת מנוסה יותר וקצת בוגר יותר. מוכן לשמוע שוב את המוסיקה על גדלתי מחד, ומוכן לבדוק ולקבל כל אומן חדש וצעיר מאידך.לדאבוני חטאתי בחטא הקיטלוג. כשאני נתקל באומן חדש (לי) אני שומע את כל הדיסקוגרפיה שלו, קורא עליו באתרי המוסיקה השונים, ומנסה להגדיר מהו, ואיפה הוא עומד על הסקאלה המוסיקאלית הזו שמלווה אותי בחיי.ואז הגיע האינדי. הוא הגיע עוד מזמן, עם סוויד ובלר, בשנות התשעים (הייתי אז במטאל, לא כל כך התחברתי, אבל למזלי עבר קצת זמן מאז), ונראה שהיום שכל אומן שייך או לזרם הים-תיכוני או לסצנת האינדי. החלטתי לפרוק את התסכול שלי על הכתב, ולנסות ולחקור, מה זה אינדי, מאיפה הגיח המונח, מה הוא ייצג פעם ומה הוא מייצג היום. איך באותו סגנון, נכנסים אסף אבידן, גבע אלון, קרולינו, קיצו, אלקטרה ועוד רבים אחרים שהסאונד שהמגברים שלהם מפיקים שונה לחלוטין אחד מהשני.ידוע לי על הקשר ל"לייבל העצמאי", אבל ידוע לי שכיום ההגדרה הזו כבר לא נכונה."
ניסיתי לענות כך:
המושג אינדי נוצר בשנות השמונים כאשר הממסד המוסיקלי, כלומר חברות התקליטים, היו מאד חזקות ומאד מומסחרות ומאד מיינסטרים- ממש ההפך ממה שקורה עכשיו. הן קבעו מה ישמע ומי ישמע, לשבט ולחסד, כאשר העיקרון החשוב ביותר היה הרווח הכלכלי. כתגובת נגד צצו חברות תקליטים עצמאיות Independent שהוציאו אלבומים של להקות שלא מצאו את מקומם במיינסטרים. מכאן נולד המושג אינדי שגם פרח, דרך-אגב, בקולנוע ובעוד זרמים אומנותים.
בהמשך החברות העצמאיות הפכו ליותר ויותר מצליחות , זאת בעקבות ההצלחה של הלהקות שהיו חתומות בהן, והיה להן יותר כוח, וגם אפשרות להפיץ את המוזיקה ברדיו, בטלוויזיה ובעוד ועוד תקליטים. בהתחלה מוסיקת אינדי היתה בעצם שם נרדף למוזיקת שוליים, או למוזיקה אלטרנטיבית, וגם אז היא כללה טווח די רחב של סגנונות. בהמשך להקות כמו הקיור, הסמיתס, באוהאוס, טוקסידו מון, וגם להקות אמריקאיות כמו : סוניק יות' והפיקסז, מיצבו את האינדי כרוק בסגנון מוזיקלי שאפשר לכנותו: כפוסט-פאנק ואם לדייק אז פוסט-פאנק מעורבב במעט ניו-וייב.
אבל כבר בשנות התישעים כאשר אואזיס ובלר האנגליות, ו- REM האמריקאית, שהתחילו כלהקות אינדי הפכו למצליחות כל-כך, ובעצם הפכו למיינסטרים, המושג הפך להיות פחות ברור, ואין פלא שאתה מתבלבל. במקביל חברות תקליטים מבוססות התחילו להחתים ולהפיץ מוסיקה של להקות "אינדי". בעשור האחרון הנושא הפך להיות יותר מגוחך, כאשר קולדפליי שזכתה בתחילת העשור בגראמי כלהקה האלטרנטיבית של שנת 2002, הפכה בסוף העשור ללהקת המיינסטרים המצליחה ביותר.

כיום, אני חושב שמכנים מוסיקה כמוזיקת אינדי במקרים באים:
א. כאשר להקות מנסות להפיק, להקליט ולהפיץ מוסיקה באופן עצמאי. במקרה הזה חוץ ממוסיקה קלאסית, כמעט הכל הולך..
ב. כאשר מוסיקה נשמעת מספיק שונה/מוזרה/ניסיונית/לואו-פיי כדי לא להיחשב מיינסטרים, ועדין להיות בגבולות של המוזיקה הקלה, הדוגמא הכי קיצונית היא: ג'ואנה ניוסום, ובקצה השני: ניל יאנג
ג. מוסיקה שנשמעת כמו הסמיתס, כלומר: להקות פוסט פאנק צעירות
ד. כל התשובות נכונות

אני ממליץ לך לראות את הסידרה הזו:
http://www.youtube.com/watch?v=ISTiZzzPsZk&feature=related

וגם לקרוא בויקיפדיה:
http://en.wikipedia.org/wiki/Indie_rock

תודה על השאלה, ובהצלחה .
נ.ב. אני מת על השיר שבקליפ שלמעלה ואינני זוכר של מי הוא (בסוף גילו לי: McDonald And Giles - Flight of the Ibis). אני רק זוכר שיש לי אותו מוקלט בקלטת ישנה מציפוריי לילה של יואב קוטנר משנות השמונים. בקלטת שלי אחרי השיר שלמעלה בא השיר הזה. ויש גם את השיר הנפלא הזה, שמשלים את הסידרה.

אין תגובות:


פוסטים אחרונים וממש שווים !